تاریخ انتشار: یکشنبه 1396/04/11 - 08:50
کد خبر: 239617

نگاهی به فیلم «ارتفاعات هکساو 2016»؛

اثری ضدجنگی که در حد یک ادعا باقی ماند!/ هالیوود در جهت توجیه سیاست‌های جنگ‌طلبانه آمریکا

اثری ضدجنگی که در حد یک ادعا باقی ماند!/ هالیوود در جهت توجیه سیاست‌های جنگ‌طلبانه آمریکا

هسته اصلی این فیلم خودِ نبرد اوکیناوا نیست، بلکه داستان فداکاری‌های سرباز جوانی به نام «دزموند داس» با بازی (اندرو گارفیلد) است که پس از اعزام داوطلبانه برای حضور در جنگ، بنا بر اعتقادات عمیق مذهبی‌اش، حاضر به حمل سلاح نیست و قصد دارد به عنوان یک بهیار بدون حمل اسلحه به مجروحین جنگ «اوکیناوا» کمک کند.

خبرنامه دانشجویان ایران: «ارتفاعات هکساو» بر اساس داستانی واقعی است. دزموند داس تبدیل به اولین فرد مخالف با سربازی شد که توانست مدال افتخار کنگره‌ی ایالات متحده آمریکا را کسب کند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ فیلم های جنگی و ضدجنگی جزء ژانرهای محبوب سینمای جهان است و در هر دوره تاریخی، کشورها بر اساس رشادت‌ها و نقش‌آفرینی جنگجویان‌شان به تولید آثار فاخر می‌پردازند.

این آثار می‌تواند با اهداف مختلفی تولید شود؛ گاه با هدف انتقاد از خون‌ریزی‌ها و کشتارهای بی‌رحمانه در یک جنگ و گاهی به عنوان یک اثر تبلیغی برای نشان دادن غیرت ملی یک کشور و یا آن که به عنوان حرکتی سیاسی ساخته شود که این مسئله در سینمای هالیوود با توجه به جنگ‌های متعددی که آمریکا در جهان به راه انداخته بسیار خودنمایی می‌کند.

آمارهای منتشر شده نشان ‌می‌دهد که این قبیل آثار به جز مواردی خاص، آنچنان در گیشه سینماهای آمریکای شمالی طرفدار نداشته و اقبال عمومی در ژانر کمدی بوده است.

تولید فیلم‌های جنگی از همان سال‌های ابتدایی تأسیس سینما (سینمای صامت)، در آمریکا وجود داشت، ولی ظهور اصلی آثار جنگی به اواسط جنگ جهانی اول باز می‌گردد.

سینمای هالیوود بیش از آن که یک پدیده فرهنگی باشد، پدیده‌ای سیاسی به شمار می‌آید به این دلیل که از سیاست‌های دولت، نهادها و ارزش‌های آمریکایی حمایت می‌کند. ژانر مهمی از آثار هالیوودی، همواره دشمن را کلیشه‌ای نشان می‌دهد، تولید و عرضه فیلم‌های ضد کمونیستی، حضور در نبردهای نابرابر در جنگ جهانی دوم و اکنون که به حمایت از سیاست‌های برون مرزی دولت‌های آمریکا می‌پردازد.

فیلم "Hacksaw Ridge 2016" «ارتفاعات هکساو» به کارگردانی فیلمساز-بازیگر معروف سینمای هالیوود «مل گیبسون» به عنوان پنجمین فیلمش تولید شد. «گیبسون» این بار با «ارتفاعات هکساو» به حوادث «نبرد اوکیناوا» ژاپن می‌پردازد. نبردی که در جنگ جهانی دوم از مارس تا ژوئن 1945 ادامه داشت ؛ این نبرد در جنگ‌های موسوم به «جنگ اقیانوس آرام» شکل گرفت که بالغ برا 150 هزار نفر از مردم «اوکیناوا» در آن کشته شدند.

هسته اصلی این فیلم خودِ نبرد اوکیناوا نیست، بلکه داستان فداکاری‌های سرباز جوانی به نام «دزموند داس» با بازی (اندرو گارفیلد) است که پس از اعزام داوطلبانه برای حضور در جنگ، بنا بر اعتقادات عمیق مذهبی‌اش، حاضر به حمل سلاح نیست و قصد دارد به عنوان یک بهیار بدون حمل اسلحه به مجروحین جنگ «اوکیناوا» کمک کند.

«مل گیبسون» با شاخص‌های مختلفی اعم از میهن‌پرستی، پیروی از اعتقادات مذهبی و رسیدن به آرامش تحت آموزه‌های دینی، از شخصیتی پرده‌برداری می‌کند که مخالف جنگ بوده و حتی حاضر است در برابر سربازان دیگر تحقیر شود ولی هیچ اسلحه‌ای را به دست نگیرد. در ظاهر او در این امر موفق شده و توانست جان 75 نفر را نجات دهد و پس از آن، نشان مدال افتخار را از دست رئیس جمهور وقت آمریکا، «هری ترومن» دریافت کرده است.

فیلم دارای ژانرهای متفاوتی در قسمت‌های مختلفی است که از درام به عاشقانه و به حماسی-تاریخی گام بر می‌دارد و اذهان مخاطبان را در شرایط گوناگون تحت تاثیر قرار می‌دهد. زمانی که «دزموند داس» می‌خواهد به صورت داوطلبانه به مردم و کشورش خدمت کند، شور و هیجانی را در چهره‌اش مشاهده می‌کنیم که این حالات در مخاطب هم پدیدار می‌شود.

اثری که قرار بوده حاوی پیام‌های ضد جنگی و صلح‌آمیز باشد، گویا این پیام‌ها بیشتر در حد یک ادعا و برچسب باقی مانده تا انتقال دادن آن به مخاطبان! «گیبسون» با نشان دادن خشونت بی حد و مرز به دنبال خلق اثری در نکوهش جنگ است ولی باید اذعان داشت که صرفاً سلّاخی شدن سربازان و تیکه پاره شدن آنان، دردی را دوا نمی‌کند. «ارتفاعات هکساو» تصویری از سربازان ژاپنی را نشان می‌دهد که مانند زامبی‌ها بدنبال تسخیر جهان هستند و سربازان آمریکایی به مانند سوپر قهرمانی که مردم دست به دامان سربازان شدند تا آن‌ها را نجات دهند. در حالی که فیلم با هدف پررنگ کردن نوع‌دوستی و مقابله با خشونت به تصویر کشیده شده ولی فیلمنامه بارها با نشان دادن خشونت افراطی سربازان ژاپنی سعی در انحراف ذهن تماشاگران دارد!

این قبیل فیلم‌ها دنیایی را به تصویر می‌کشانند که مردم همواره نیازمند نجات توسط یک ابر قهرمان از نوع خیالی و گاهاً از نوع واقعی هستند. تفکر آمریکایی‌ همیشه برندگان را ستایش می‌کنند و حوصله بازنده‌ها را ندارند، به موجب این امر در هالیوود، چه در آثار جنگ واقعی و چه در جنگ‌های خیالی نباخته‌اند و هرگز نخواهند باخت. در این فیلم هم «دزموند داس» نه تنها سربازان خودی را نجات داد، سعی کرد چندین سرباز ژاپنی را هم نجات دهد.

تحلیل‌گران سینمایی معتقدند که آمریکا پس از جنگ جهانی دوم تا امروز، همواره خود را در مقام ناجی دنیای انسان‌ها معرفی می‌کنند و به خودشان اجازه دخالت در امور داخلی کشورها را می‌دهند. فیلم‌های هالیوودی تبدیل به یک بازوی اجرایی موثر در فرهنگ رسانه‌ای برای توجیه اقدامات آمریکایی شده است. از دیدگاه نگارنده رابطه میان سینمای هالیوود و سیاست دولت‌های آمریکایی به گونه‌ای است که هم سیاست‌های تجاوزکارانه و جنگ‌طلبانه آمریکا را توجیه کند و هم سبک زندگی آمریکایی را در سرتاسر جهان نشر دهد.

سینمای هالیوود ناجی ملت‌ها هستند آن هم در ظاهر ؛ ولی در باطن منجی جریان اقتصادی، فرهنگی و سیاسی دولت آمریکایی و رژیم صهیونیستی هستند!

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آلمان سیستم موشکی هیمارس در اختیار اوکراین قرار می‌دهد
سازمان ملل: ۸۰ هزار نفر از آغاز حمله اسرائیل به رفح آواره شده اند
حزب الله خودروی زرهی صهیونیستی را هدف قرار داد
اعلام جزئیات تیراندازی در شهرک غرب تهران
وزیر ورزش: رشد ورزش بانوان چشمگیر بوده و بودجه آن باید جداگانه توزیع شود
زمان نشست خبری سرمربیان هوادار و پرسپولیس اعلام شد
انتخابات مجلس دوازدهم در ایستگاه پایانی/ پرونده انتخابات بعد از ۹ ماه بسته می‌شود
بی‌مسئولیتی نخبگان موجب کاهش مشارکت در انتخابات
رئیسی: باید درباره اقساط مسکن ملی محرومان بازنگری شود
در نمایشگاه کتاب چای و قهوه مهمان یمنی‌ها باشید
معاون اول رئیس جمهور پای درد دل ناشران نشست
توانمندسازی و خدمت رسانی به دانشجویان اولویت اصلی است
انتشار تصویر جدید از حضرت آیت‌الله‌ خامنه‌ای در کتابخانه شخصی ایشان
اعتبارنامه چند منتخب مجلس دوازدهم آماده شده است
وحیدی اهداف، برنامه‌ها و اقدامات حوزه اقتصادی را ابلاغ کرد
شرایط رأی‌دهندگان در دور دوم انتخابات مجلس‌ اعلام شد
حملات پهپادی و موشکی حزب‌الله به مواضع اشغالگران
مالزی درخواست آمریکا برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران را رد کرد
تسهیلات تکلیفی بانک‌ها ۱۰۰ هزار میلیارد تومان کاهش یافت
۲۵۴ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت به‌ پروژه‌های عمرانی تخصیص یافت
آسمانی صاف در پایتخت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top